• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Тести
  • Тести для визначення готовності дитини до школи

Тести для визначення готовності дитини до школи

За нормами вікової психології готовність дитини до школи формується між шостим і сьомим роком життя. Але в кожного – індивідуальний темп розвитку. Тому рішення про те, чи стане дитина в цьому році стати першокласником, батькам варто приймати разом зі спеціалістами – педагогами та психологами,– орієнтуючись, у першу чергу, на особливості розвитку малюка.

Пропонуємо тести, що їх найчастіше використовують шкільні психологи для перевірки ступеня готовності дітей до школи. Зауважте, що ці завдання дають лише загальну картину розвитку дитини. За більш повною інформацією звертайтеся до спеціалістів.

Приготуйте аркуші чистого білого паперу без ліній і клітинок. Під час виконання дитиною всіх трьох завдань зверніть увагу на те, якою рукою вона працює; чи крутиться на місці; чи губить олівець і шукає його довго під столом; почала малювати в тому місці, де ви їй показали чи просто обводить контур зразка; чи бажає переконатися, що малює добре. Це дасть можливість зрозуміти, які труднощі вас і її чекають з початком навчання.

ТЕСТ № 1. Малюємо чоловічу фігуру

Сучасні дослідження довели зв’язок художньої діяльності дітей і загального рівня їхнього психічного розвитку. Існує така закономірність: з віком дитини її малюнок збагачується новими деталями. Якщо в 3,5 роки малюк замість чоловічків зображує «головоніжок», то до 7 років, як правило, у зображенні людини вже вимальовуються всі частини тіла.

Попросіть дитину намалювати чоловіка так, як вона зможе. Намагайтесь не давати ніяких додаткових роз’яснень, не допомагати і не звертати її увагу на помилки та недоліки. На запитання дитини відповідайте: «Малюй, як зможеш, у тебе все вийде!»

Оцінювання результатів

1 бал. Намальована фігура має голову, тулуб, кінцівки. Голова не більша за тулуб і з'єднана з ним шиєю. На голові є волосся (можливо, під головним убором). Є вуха, очі, ніс, рот. На руках – кисті з п'ятьма пальцями. Ноги внизу «зігнуті» (є ступні). На фігурі – чоловічий одяг і намальована вона як єдине ціле, а не складена з окремих частин. На малюнку видно, що ноги й руки ростуть із тулуба, а не кріпляться до нього. При такому способі малювання, яке називають синтетичним (контурним), фігуру можна обвести одним контуром, не відриваючи олівця від паперу.

Більш примітивний (аналітичний) спосіб передбачає зображення окремо кожної зі складових частин фігури. Наприклад, спочатку малюється тулуб, а потім до нього кріпляться руки й ноги.

2 бали. Виконання усіх вимог на 1 бал, крім синтетичного способу малювання. Три деталі, що відсутні (шия, волосся, один палець руки), можна не рахувати, якщо фігура намальована синтетичним способом.

3 бали. Фігура має голову, тулуб, кінцівки. Руки й ноги намальовані двома лініями (об'ємні). Допускається відсутність шиї, волосся, вух, одягу, пальців, ступень.

4 бали. Примітивний малюнок з головою і тулубом. Кінцівки (достатньо однієї пари) намальовані тільки однією лінією.

5 балів. Відсутнє чітке зображення тіла («головоніжка») чи обох пар кінцівок. Каракулі.

Наступні два завдання характеризують дитину з точки зору загального психічного рівня, розвитку дрібної моторики рук, координації зору та руху, вміння виконувати роботу за зразком, виявляють ступінь розвитку сили волі.

ТЕСТ № 2. Наслідування писаних літер

Дитина має на чистому аркуші паперу скопіювати фразу, що написана писаними літерами. Наприклад: «Вона читала книгу».

Скажіть дитині: «Ти ще не вмієш писати, але спробуй, може, в тебе вийде так само». Якщо дитина знає писані літери, запропонуйте їй скопіювати фразу із англійських слів.

Оцінювання результатів

1 бал. Зразок скопійований добре та розбірливо. Копія перебільшує розмір зразка не більше, ніж удвічі. Перша літера по висоті відповідає великій літері. Букви чітко пов'язані у три слова. Скопійована фраза відхиляється від горизонтальної лінії не більше ніж на 30 градусів.

2 бали. Зразок скопійований розбірливо. Розмір букв і дотримання горизонтальної лінії не враховуються.

3 бали. Очевидна розбивка на три частини. Розбірливо написані хоча б чотири букви.

4 бали. Зі зразком збігаються хоча б дві букви. Відтворена копія утворює рядок.

5 балів. Каракулі.

Тест № 3. Змальовування крапок

Скажіть дитині: «Поглянь на крапочки. Спробуй поряд намалювати так само». При цьому покажіть, де саме потрібно малювати.

Оцінювання результатів

1 бал. Майже досконале копіювання зразка. Допускається незначне відхилення однієї крапки від рядка чи колонки. Копія може бути меншою або перевищувати розміри зразка не більше, ніж удвічі. Крапки розташовані паралельно.

2 бали. Кількість і розташування крапок відповідає зразку. Допускається відхилення не більше трьох крапок на половину ширини зазору між рядком чи колонкою.

3 бали. Малюнок у цілому відповідає зразку, не перевищуючи його по ширині та висоті більш ніж удвічі. Кількість крапок може бути не дотримана, але їх кількість – не більше 20 і не менше 7. Можливий будь-який поворот. Навіть на 180 градусів.

4 бали. Контур малюнка не відповідає зразку, але все ж складається із крапок. Розміри зразка і кількість крапок не враховуються. Інші форми, наприклад лінії, не допускаються.

5 балів. Каракулі.

Аналіз результатів.

· Полічіть бали, які дитина набрала за три тести. Якщо від 3 до 6 балів – вона готова до школи. (Високий рівень готовності.)

· 7-9 балів, до того ж ці бали рівномірно розподілені між усіма завданнями,– як правило, такі діти також готові до навчання. (Середній рівень готовності.)

· Якщо ж до сумарного балу входять низькі оцінки (наприклад, загальний бал – 9, і він складається із 2 балів за перше завдання, 3 – за друге і 4 – за третє), то бажано провести більш детальне дослідження, порадитися зі спеціалістами, щоб визначити, чи готова дитини стати школярем.

· Для дітей, які набрали 10–15 балів, додаткове дослідження потрібне обов'язково. Скоріш за все, їм ще рано йти до школи. (Найнижча поділка середнього рівня готовності – 10–11 балів. 12–15 балів – готовність нижче норми.)

Тест "Чого не вистачає?", розроблений Р. С. Немовим

Завдання

Дитині пропонуються 7 малюнків, на кожному з яких не вистачає якоїсь важливої ​​деталі, або щось намальовано неправильно. Проводячи діагностику фіксуйте час, витрачений на виконання всього завдання за допомогою секундоміра.

Оцінка результатів

· 10 балів (дуже високий рівень) - дитина назвала всі 7 неточностей менш ніж за 25 секунд.

· 8-9 балів (високий) - час пошуку всіх неточностей зайняв 26-30 секунд.

· 4-7 балів (середній) - час пошуку зайняв від 31 до 40 секунд.

· 2-3 бала (низький) - час пошуку склав 41-45 секунд.

Тест "Четвертий - зайвий"

Допомогає виявити уміння узагальнювати, логічне, образне мислення.Для дітей старшого дошкільного віку можна використовувати і малюнки, і словесний ряд.Важливо не тільки те, що дитина вибере зайве, але і як вона пояснить свій вибір.Підготуйте картинки або слова, наприклад:

· зображення білого гриба, підберезовика, квітки і мухомора;

· каструля, чашка, ложка, шафа;

· стіл, стілець, ліжко, лялька.

Можливі словесні варіанти:

· собака, вітер, смерч, ураган;

· сміливий, хоробрий, рішучий, злий;

· сміятися, сидіти, хмуритися, плакати;

· молоко, сир, сало, кисле;

· крейда, ручка, сад, олівець;

· щеня, кошеня, кінь, порося;

· тапочки, туфлі, шкарпетки, черевики, т.д.

Якщо використовувати цю методику як розвиваючу, можна починати з 3-5 малюнків або слів, поступово ускладнюючи логічний ряд, щоб було декілька правильних варіантів відповіді, наприклад: кішка, лев, собака - зайвими може бути і собака (не з родини котячих), і лев (не домашня тварина).

Тести для дітей 3, 4, 5 років

Тест «фантазер»

Немає жодних сумнівів у тому, що всі без винятку діти - фантазери. Цей простий тест допоможе вам визначити ступінь і межі (чи безмежність) уяви вашого малюка. Отже, поспостерігайте за дитиною і дайте відповіді на наступні питання:

1. Як часто ваша дитина перевтілюється і грає різні ролі?

а) дуже часто - 1;

б) іноді - 2;

в) практично ніколи - 3.

2. Яким подарункам ваш малюк напевно буде радий?

а) любить сюрпризи - 1;

б) тим, що сам просить купити - 2;

в) ті іграшки та речі, які бачив у інших дітей - 3.

3. Наскільки часто ваша дитина придумує небилиці, описує вигадані пригоди, про себе чи про когось іншого?

а) ніколи - 3;

б) часто - 1;

в) іноді - 2.

4. Як часто малюк веде бесіду зі своїми іграшками?

а) часто - 1;

б) іноді - 2;

в) дуже рідко - 3.

5. Якщо ваша дитина запрошує вас в гру, як він зазвичай це робить?

а) запропонує приєднатися до свого сценарію гри - 1;

б) запропонує подумати разом над тим, як і в що грати - 2;

в) запропонує вам придумати для нього нову гру - 3.

6. Як ваша дитина грає в гру " дочки-матері " (або якийсь аналог сюжетно-рольової гри)?

а) його «дорослі ігри» не схожі на реальний мир - 1;

б) веде себе так, як і личить батькам, але придумує свої «родзинки» у виховному процесі - 2;

в) повністю наслідує батькам або іншим дорослим - 3.

7. Пофантазуйте трохи і запитайте у дитини, якими будуть машини або одяг років через сто? Що він відповість?

а) не знаю - 3;

б) нічого не зміниться - 2;

в) дуже зміняться (далі звичайно треба докладний опис чудо-техніки) - 1.

8. Якщо ви запитайте у малюка «Що тобі снилося?», що почуєте у відповідь?

а) «нічого» або «не пам'ятаю» - 3;

б) не описує деталей, розповідає без захопленості - 2;

в) охоче поділиться своїми польотами» уві сні, прикрашаючи розповідь вигадками - 1.

9. Якщо ви подарували дитині конструктор і разом щось будуєте, на що він орієнтується?

а) йому не важливий зразок, він сам усе вигадує - 1;

б) конструює тільки при наявності зразка - 3;

в) починає споруджувати те, що вже добре вміє робити - 2.

10. Припустимо, ви разом дивіться мультфільм. Якщо попросити малюка придумати фінал, якими будуть його прогнози?

а) охоче запропонує свій варіант розвитку подій - 1;

б) намагається щось придумати, але виходить далеко не «голлівудський» сюжет © - 2;

в) взагалі відмовляється від вашої пропозиції - 3.

11. Якщо вчора ваш малюк почув цікаву історію, як він буде її розповідати сьогодні?

а) передасть її дуже точно - 3;

б) вплітає в історію дещо нове - 2;

в) прикрашає розповідь цікавими деталями - 1.

12. Любить він зображувати тварин або героїв з мультфільмів?

а) часто - 1;

б) іноді - 2;

в) майже ніколи - 3.

13. Яким карнавальної костюму ваша дитина віддасть перевагу?

а) придумає щось незвичайне - 1;

б) буде «зайцем», «вовком» або інший тваринкою - 2;

в) зупиниться на улюбленого героя казки - 3.

Підіб'ємо підсумки

Вам потрібно провести прості арифметичні дії і підрахувати кількість балів.

Якщо ви набрали 31-39 балів

Ваш малюк не любить несподіванок і сюрпризів. Він острожен, воліє стабільність, новизна його лякає. Фантазії виводять за рамки звичного, тому краще сидіти нижче трави, тихіше води. Він вважає за краще виконати вказівки, зробити щось за зразком, ніж придумати своє «ноу-хау». Розвивайте його уяву!

Якщо ви набрали 22-30 балів

Ваш малюк міцно стоїть на землі, хоча і в хмарах політати здатний. У ньому є практичний розум і мрійливість. Як раз те, що потрібно! Він хороший спостерігач і винахідник.

Якщо ви набрали 13-21 бал

Ваш малюк живе у фантастичному вигаданому світі. У нього надзвичайно багату уяву, від якого він отримує не тільки користь і задоволення, але і шкоду. Вчіть малюка жити на Землі, але при цьому не забувати про зірок.

Тест «подорож»

Це відомий психологічний тест. Він цікавий тим, що підходить дітям різного віку. Та й дорослим буде корисно пройти цей тест і дізнатися багато нового про себе. А полягає він в наступному.

ЗАПРОСІТЬ МАЛЮКА В ПОДОРОЖ. Не обов'язково вирушати в заморські країни, можна представити казкову прогулянку по лісі. Текст може бути імпровізаційним, не треба заучувати його напам'ять. Але в ньому є своя структура, кілька обов'язкових ключових моментів. На них ми звернемо увагу, коли будемо розшифровувати символіку тесту.

ЗАГАЛЬНА РЕКОМЕНДАЦІЯ. Вимовляєте текст без емоцій і оціночних інтонацій, спокійно і тихо. Не чекайте тільки позитиву від цього «подорожі». Адже вам важливо з'ясувати причини страхів і невпевненості дитини (якщо такі є), вивчити його психічну реальність. У дитини не повинно виникати ніяких асоціацій з вашим голосом, яких-небудь установок і оцінок. Добре, якщо тест проведе хтось, з ким у дитини менш емоційний зв'язок. Малюк повинен знаходитися в розслабленому стані, йому бажано лягти і закрити очі.

Текст: «Уяви собі, що ти вирушив на прогулянку по лісі. Який це ліс? Багато в ньому сонця? Там тихо? Чи шумить дощ, дме вітер? Яка зараз пора року в лісі? Весна? Літо? Осінь чи зима? Ти один у лісі чи з тобою хтось гуляє?

Ось здалася лісова поляна. А далі джерело. Ти хочеш з нього напитися?

Раптом на галявину вискочив звір. Що це за тварина? Що воно робить? А як ти поводишся з цим тваринам?

Потім ти побачив перед собою річку. Що ти будеш робити? Будеш переправлятися через неї? Як ти це зробиш?

На іншій стороні річки, на узліссі, стоїть хатинка. Ти підеш до неї? Коли ти підійшов ближче до будинку, то побачив двері. Як вона виглядає? На дверях висить табличка з написом. Там написано твоє ім'я. Ти побачив табличку?

І ось ти увійшов в будинок. Що там усередині? Там світло? Як він виглядає? Скільки в ньому кімнат? Які вони? В яку кімнату ти підеш спочатку? Є в цьому будиночку і підвал. Ти туди спустишся? Опиши, що там знаходиться. Є тут і горище. Ти піднімешся на нього? Що ти там бачиш?

Потім ти залишив будиночок і пішов по доріжці. Але перед тобою паркан. Як ти переберешься через нього?

Ти знову йдеш по стежці. І раптом перед тобою відкрилося море. Ти бачиш чайок? Як вони літають? Що роблять?

І ось ти побачив корабель. Він далеко чи близько від берега? Ти хочеш на нього потрапити? Як ти це зробиш?

Ось наша подорож підійшла до кінця. Ти можеш м'яко відкрити очі. Ми вдома. Тепер розкажи, що ти бачив? Тобі сподобалося?»

РОЗШИФРОВКА СИМВОЛІВ

Ліс і прогулянка. Це ставлення до життя, довіра або недовіра людям і обставинам. Чи відчуває дитина себе в безпеці серед «джунглів» життя?

Джерело. Це джерело всього нового.

Звір. Це образ того, як дитина сприймає інших людей. Це хижаки або нешкідливі милі звірятка? Зверніть увагу, як малюк йде на контакт: підходить сам або напружено чекає, коли наблизяться до нього?

Річка, стіна і паркан. Це символи перешкод. У кожного свої способи їх подолання або уникнення від них.

Будинок. Цей образ асоціюється з сім'єю, відносинами з близькими. Якщо в хатинці темно і незатишно, це говорить про дискомфорт малюка в стінах рідного будинку.

Підвал. Це наша підсвідомість, комора, куди ми складаємо свої хворобливі і неприємні почуття і думки. Якщо дитина сміливо спустився в підвал, значить, його підсвідомість не надто «захаращене» і не отруює йому життя. Якщо він боїться туди увійти, значить, є табу і страхи.

Горище. Це запас знань, умінь, навичок, якими дитина володіє. Якщо на горищі світло, скрізь порядок, значить, малюк пізнає світ легко.

Чайки. Ці птахи символізують родичів. Наскільки спокійно вони себе ведуть?

Корабель. У багатьох народів світу корабель є образом мрії, устремління в майбутнє. Якщо ваш малюк ясно і чітко побачив свій корабель, докладно описав, як він виглядає, це хороший знак: він знає, куди йде і чого хоче. Зверніть увагу, яким способом малюк буде добиратися до своєї «мрії». Скільки варіантів він назве?

Психологічний тест для дітей

Найпростіший психологічний тест: ТРИ ТВАРИНИ З книги Некрасових "Перестаньте детей воспитывать - помогите им расти" Провести краще в ігровій формі і ви багато чого дізнаєтесь, навіть про дорослих 1.Перша названа, най-найулюбленіша (не забудьте запитати чому? за які якості?) - це те ким дитина мріє бути (внутрішні якості). 2.Друга по "любимості" тварина - яким його сприймають люди. 3.Третя тварина - ким є насправді.

ТЕСТ ДЛЯ БАТЬКІВ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДОШКІЛЬНЯТ
Кожна мати любить своє чадо, але як довідатися, чи дійсно ви добре розумієте його, або помиляєтеся щодо нього? Чи підготоване ваше маля до труднощів спілкування? Наполегливий він або впертий, сміливий або агресивний, добре вихований чи занадто боязкий? „Запитальник” від Фромма, авторитетного фахівця США в галузі педіатрії й дитячої психології, допоможе вам розібратися в цьому.
1.Чи легко розсмішити вашу дитину? 2.Як часто вона вередує? Рідше одного-двох разів на тиждень? 3. Чи лягає спати спокійно, не виводячи з терпіння всіхдомашніх 4.Чи все вона їсть, чи достатньо, чи не коверзує при цьому? 5.Малюк має друзів, які добре до ньогоставляться, і з якими він охоче грає? 6.Чи часто він злиться й виходить із себе? 7.Чи завжди потрібно доглядати за ним? 8.Чи вдається йому вночі завжди залишатися сухим? 9. Чи має дитина звички: ссати великий палець, гризти нігті, часто пхикати або занадто багато фантазувати? 10.Чи можете ви залишити малюка де-небудь самого, не побоюючись, що він розплачеться, ще й так, ніби ви покинули його назавжди? 11.Чи добре він поводиться з однолітками? Він не потребує при цьому особливого догляду з вашого боку? 12. Він має які-небудь свої дитячі страхи?
Нехай вас не бентежить те, що в якихось випадках, замість упевнених «так» або «ні», вам легше відповісти «іноді». Подивіться, скільки «так» і скільки «ні» у ваших відповідях. Якщо зможете дати позитивну відповідь на питання під номерами з 1- 5, 8, 10, 11, та негативну – на 6, 7, 9, 12 – ви чудово виховали вашу дитину й підготували її до перших труднощів життя. Якщо переважають негативні відповіді - тоді варто звернутися по допомогу до психолога.

Тест для батьків «Сформованість вольових навичок для навчання у школі»

Цей тест дає змогу визначити, наскільки у дитини розвинені вольові навички – стійкі способи саморегуляції діяльності (трудової, навчальної) та спілкування. Вони є основою довільного запам’ятовування, уваги, розумових навичок.

1.Чи достатньо сформовані у дитини гігієнічні навички (чистить зуби вранці, миє руки перед їжею): А) Робить завжди сама, без нагадування; Б) Робить завжди, але інколи треба нагадувати; В) Без спеціального нагадування не робить?

2. Чи допомагає дитина вдома по господарству (миє посуд, прибирає постіль, накриває на стіл): А) робить постійно; Б) робить часто; В) робить дуже рідко?

3. Чи є в дитини стійкі навички самообслуговування (приготувати бутерброд, одягнутися по погоді, зав’язати шарф): А) є достатньою мірою; Б) є деякі; В) немає?

4. Чи вміє дитина утримувати увагу досить довго (15-20 хвилин) на самоті (під час читання вголос, малювання, гри): А) дуже часто; Б) зрідка; В) не вміє?

5. Чи здатна дитина керувати своїми бажаннями (не їсть перед їжею цукерок, хоча вони їй доступні; не вередує, коли старші щось заборонили): А) Уміє достатньою мірою; Б) уміє лише зрідка; В) не вміє?

6. Чи вміє дитина поводитися за столом (правильно сидить, охайно їсть): А) як правило, уміє; Б) уміє, але робить це не завжди; В) не вміє?

7. Чи є в дитини більш-менш стійкі інтереси: слухання музики, малювання, заняття мовами, конструювання, ліплення з пластиліну: А) усі досить стійкі; Б) інтереси є, але весь час змінюються; В) наявних інтересів немає?

8. Чи вміє дитина поводитися у товаристві (не перебиває старших, без нагадування вітається, прощається, дякує): А) уміє; Б) уміє, але інколи доводиться нагадувати; В) не вміє?

9. Чи дотримується дитина певного режиму дня (часу прогулянки, прийому їжі): А) як правило, так; Б) узагалі дотримується, але інколи порушує; В) ні, не дотримується?

10. Якщо дитина запитує, чи завжди вона вислуховує відповіді: А) як правило, з цікавістю вислуховує пояснення; Б) інколи відповідей на запитання не слухає, відволікається; В) інколи запитує просто так, не потребуючи відповіді?

11. Чи прибирає за собою іграшки після гри, альбом після малювання, книжки і зошити після читання, письма: А) завжди прибирає; Б) прибирає після нагадування; В) не прибирає?

Інтерпретація результатів Перший варіант відповіді (А) в кожному запитанні оцінюється 3-ма балами, другий (Б) – 2-ма, третій (В) – 1-м балом. Потім знаходять суму балів, з усіх одинадцяти запитань. Рівень сформованості вольових навичок визначається за такими критеріями :

Високий– 33-27 балів; Достатній– 26-22 бали; Середній– 21-18 балів; Низький– 18 балів і нижче.

Тест „Малюємо дерево”

Цей тест допоможе вам зрозуміти приховані особливості, страхи, сумніви, риси характеру вашого малюка, його ступінь емоційності та фантазії. Попросіть дитину намалювати дерево. Не втручайтеся у процес, не допомагайте порадами. Після того як малюнок буде закінчено, уважно роздивіться його.

Перше враженняНадзичайно важливе перше враження. Які емоції у вас викликає малюнок: сум, радість, спокій, захват, похмурий настрій, відчуття чогось енергійного чи навпаки? Який малюнок: реалістичний чи нестандартний, яскравий чи блідий, барвистий чи однотонний? Ваше перше враження від малюнка передає внутрішній стан дитини.

КольориЗабарвлення малюнка розкриває інтелектуальний та емоційний світ дитини. Якщо малюк обрав стандартні для даної теми кольори, то це говорить про нормальний рівень його інтелектуального та загального розвитку, адекватне та реалістичне сприйняття дійсності. Нестандартні кольори дерева свідчать про оригінальне мислення й бурхливу фантазію. Якщо малюк зобразив дерево, використовуючи лише один простий олівець, це говорить про його низький інтелектуальний рівень. Хоча іноді це може означати і поганий настрій під час малювання. Дитина, яка використовує похмурі кольори, скоріш за все, емоційно пригнічена і, можливо, має проблеми з пам’яттю.

Стовбур Він символізує внутрішній стержень дитини, її особистісний потенціал. Прямий і рівний, правильної форми стовбур говорить про те, що малюк упевнений у собі, спокійний, розсудливий. Якщо ваш художник намалював основу стовбура, розширену вліво, то він мрійник, не дуже рішучий. Основа стовбура, розширена вправо, свідчить про надмірне благорозум’я, цілеспрямованість і навіть упертість у здобутті бажаного. Округла і розширена в обидва боки – повільність дитини, відповідальність і надійність. Стовбур, закритий зверху, свідчить про імпульсивність, несформованість абстрактного мислення.Крона Ця деталь дерева розкаже про енергетичний потенціал дитини. Якщо крона схожа на хмару, то це свідчить про високий рівень самоконтролю у малюка, обережність у справах. Крона-круг – спокійність, самодостатність, можливо, егоцентризм. Крона із завитками говорить про життєрадісність, багатий енергетичний потенціал, почуття гумору. Крона з „каракулями” чи заштрихована – про тривожність, напруженість, невміння зосередитися, нерішучість.

Тест „Малюнок сім’ї”

Цей тест допоможе вам зазирнути в душу дитини і зрозуміти, чим вона живе, що її турбує, чи комфортно їй в сім’ї та як вона ставиться до рідних. Запропонуйте дитині намалювати сім’ю. Не варто давати якісь вказівки чи уточнення. Не підказуйте, кого малювати.

Підсумки тесту1. Якщо на малюнку немає когось із членів сім’ї – це говорить про відсутність у дитиниемоційного контакту з цією людиною.2. Відсутність самого автора малюнка свідчить про його труднощі у стосунках з близькими. 3. На малюнку – вигаданий член сім’ї? Це означає, що дитина отримує недостатньо уваги, хоче бути комусь потрібною. 4. Чим авторитетніша в очах малюка людина, тим вона більша на малюнку.5. Якщо дитина малює себе дуже маленькою, розміщеною в куточку аркуша,– у неї занижена самооцінка, і навпаки.6. Малюк зображений в центрі, між татом і мамою, або ж на першому плані – значить, відчуває себе потрібним, йому затишно в сім’ї. Якщо ж намальований окремо від інших або на задньому плані – це ознака ревнощів, неблагополуччя. 7. Відстань між зображеними членами сім’ї та дитиною свідчить про їхню емоційну близькість. 8. Частини тіла. Найрозумнішого, на його думку, члена сім’ї малюк зображає з великою головою. Персонажі з великими очима сприймаються дитиною, як такі, що потребують допомоги. Люди з великими вухами – це ті, які слухаються навколишніх. Якщо вух взагалі немає, людина нікого не слухає, ігнорує те, що про неї говорять. Персонаж з великим чи заштрихованим ротом сприймається як джерело загрози. Якщо рот взагалі відсутній або зображений у вигляді рисочки – людина, як вважає малюк, приховує свої почуття, не може висловити чи впливати на інших. Чим більше пальців на руках, тим сильніший персонаж. Довжина рук говорить про комунікабельність. Короткі руки видають внутрішню слабкість, нерішучість, нестачу спілкування. Права нога символізує опору поза сім’єю, а ліва – в сім’ї. 9. Кольорова гама малюнка – індикатор палітри почуттів. Найулюбленішими кольорами дитина малює найближчих їй членів сім’ї або себе, і навпаки. 10. Сонце на малюнку – символ тепла й захисту. Люди і предмети, які знаходяться між малюком і сонцем,– це те, що заважає йому відчувати себе захищеним.

Тест "Драбинка" („Десять сходинок”)

(„Десять сходинок”)

Хочете дізнатися самооцінку вашого малюка? Це дуже легко зробити за допомогою тесту „Драбинка”. Використовувати його можна, тільки-но дитині виповниться 3 роки.Намалюйте або виріжте з паперу драбинку з десятьма сходинками. Тепер покажіть її дитині та поясніть, що на нижньому щаблі стоять вередливі, мовчазні, невиховані хлопчики та дівчатка, на другому – більш спокійні та веселі, на третьому – ще ліпші, і так до дев’ятої. А ось на найвищій сходинці стоять найрозумніші, найдобріші, найвихованіші діти, які вміють дружити. Важливо, аби малюк правильно зрозумів розташування дітей на сходинках, тому можна в нього про це перепитати. А тепер запитайте, на якій сходинці стояв би він сам. Нехай намалює себе на цьому щаблі або поставить ляльку. Ось ви і виконали завдання, залишається зробити висновки.

• Якщо дитина ставить себе на першу, 2-гу, 3-тю сходинки знизу, то в неї занижена самооцінка.• Якщо на 4-ту, 5-ту, 6-ту, 7-му, то середня (адекватна).• А якщо – на 8-му, 9-ту, 10-ту, то самооцінка завищена. Для дошкільнят трохи завищена самооцінка вважається нормою. Про надто завищену самооцінку можна говорити, якщо дитина постійно ставить себе на 10-ту сходинку.Що ж робити, якщо самооцінка вашої дитини неадекватна (надто завищена або занижена)? Рівень самооцінки може змінюватися, особливо в дошкільному віці. Кожне нове звертання до малюка, кожна оцінка його діяльності, реакція на успіхи чи поразки – все це впливає на ставлення його до себе. Тобто ми можемо допомогти дитині сформувати адекватну самооцінку.

Кiлькiсть переглядiв: 765